Wednesday 21 December 2011

kaki , adakah aurat ?

                                                                Ini dan Ini Aurat

     Allah berfirman yang bermaksd: "Katakanlah kepada wanita yg beriman: hendaklah mereka menahan pandangannya dan kemaluannya , serta jaganlah mereka menampakkan perhiasannya kecuali yang biasa nampak daripadanya . " (surah al-Nur 24:31) 
     Apakah yang dimaksudkn dengan " yang biasa nampak daripadanya ? " Sa'id bin Jubair meriwayatkn daripada Ibn abbas bahawa maksud ayat tersebut ialah wajah dan kedua-dua tapak tangan . 
     Pendapat yang sama turt dikongsi oleh al-Dahhak dan al-Auza'i , namun ada beberapa sahabat berpendapat ia bermaksud pakaian .
     Ini disokong oleh sebuah hadis , tatkala Asma' binti Abu bakar masuk ke tmpat rasulullah s.a.w lalu berpaling daripada memandangnya sambil bersabda yang bermaksud : "Wahai Asma', sesungguhnya seoarang wanita itu baligh , maka tidak boleh baginya menampakkan tubuhnya kecuali ini dan ini . "
     Peranan wanita ialah mengetahui secara teori segala permasalahan berkaitan aurat dan seterusnya mengamalkannya secara konsisten . Lelaki berperanan  memberi nasihat kepada wanita di sekitarnya  terutamanya peranan mereka daripada terhumban ke dalam neraka , di samping  menundukkan pandanagn bagi menjaga mata dan hati . 

No comments:

Post a Comment